Spiderman and the Magic Room

Authors

  • Sonia Maria Parente Instituto Sedes Sapientiae

DOI:

https://doi.org/10.56073/bfp.v31i1.69

Keywords:

winnicott, ilusion, playing, learning

Abstract

This article establishes a dialogue between my apprehension of the Winnicottian framework and the therapeutic process of a 7-year-old boy with intellectual inhibition. At the same time, I discuss the work carried out with his family and, present a model of psychological assistance for patients with psychological suffering linked to complaints of learning problems. The main idea is to emphasize the importance of the encounter with the subjective object in the establishment of the phenomenon of illusion, and of playing for the creation of the externality of the world of shared reality, which is the basis for the development of the scientific attitude and formal learning. This clinical case was also the subject of the Doctoral thesis: In search of meaningful communication: transformations in the view of an analyst in the intellectual inhibition clinic, PUC/SP 2005.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sonia Maria Parente, Instituto Sedes Sapientiae

Pós-doutorado em psicologia clínica (USP). Psicóloga, mestre e doutora em psicologia Cclínica (PUC/SP). Formação em psicanálise pelo Instituto Sedes Sapientiae. Professora no curso de Pós-Graduação UNICSUl – abordagem winnicottiana. Ex-professora de cursos de graduação. Membro do Departamento de Psicanálise do Instituto Sedes Sapientiae. Autora de livros e artigos. Participou do Laboratório de Estudos da Transicionalidade (PUC/SP) e do Laboratório Prosopon (USP/SP)

References

DAVIS, M. e Wallbridge, D. Limite e espaço: uma introdução à obra de D.W.Winnicott. Rio de Janeiro, Imago, 1982.

JONES, J. W. Conhecimento em Transição: Rumo a Uma Epistemologia de Winnicott (1992). In.: Revista Ide, SBPSP. maio/1994, nº 24, pp.104-112.

MILNER, M. A Loucura suprimida do homem são: quarenta e quatro anos explorando a psicanálise. Rio de Janeiro, Imago, 1991.

PARENTE, S.M.B.A. Inibição Intelectual: o paradoxo no sintoma expressando paralisia e busca da criatividade. Uma visão winnicottiana, Mestrado em Psicologia Clínica, PUC/SP, 1996.

ROSA, S. S. Transicionalidade e Educação: a relação pedagógica como espaço de acontecimentos estético. Tese de Doutorado. PUC/SP. 1996.

SAFRA, G. Momentos mutativos em Psicanálise: uma visão winnicottiana. São Paulo, Casa do Psicólogo, 1995.

WINNICOTT, D.W. Desenvolvimento Emocional Primitivo (1945). In.: Da Pediatria à Psicanálise - Textos Selecionados. Rio de Janeiro, Francisco Alves, 1988.

_______ A Mente e sua Relação com o Psique-Soma (1949) In.: Da Pediatria à Psicanálise - Textos Selecionados. Rio de Janeiro, Francisco Alves, 1988.

_______ Distorção do Ego em Termos de falso e Verdadeiro Self. (1960) In.: O ambiente e os processos de maturação. Porto Alegre, Artes Médicas, 1983.

_______ Comunicação e falta de comunicação levando ao estudo de certos opostos (1963). In.: O ambiente e os processos de maturação. Porto Alegre, Artes Médicas, 1983.

_______ O desenvolvimento da capacidade de se preocupar (1963). In.: O ambiente e os processos de maturação. Porto Alegre, Artes Médicas, 1983.

_______ O medo do colapso (1963). In.: Explorações psicanalíticas. Porto Alegre, Artes Médicas, 1994.

_______ Uma nova luz sobre o pensar infantil (1965). In.: Explorações psicanalíticas. Porto Alegre, Artes Médicas, 1994.

_______ O pensar e a formação de símbolos (1968). In.:Explorações psicanalíticas. Porto Alegre, Artes Médicas, 1994.

_______ O brincar e a realidade. Rio de Janeiro. Imago Editora, 1975.

_______ Natureza humana. Rio de Janeiro. Imago Editora, 1990.

Published

2023-12-14

How to Cite

PARENTE, S. M. Spiderman and the Magic Room. Boletim Formação em Psicanálise, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 79–98, 2023. DOI: 10.56073/bfp.v31i1.69. Disponível em: https://revistaboletim.emnuvens.com.br/revista/article/view/69. Acesso em: 18 sep. 2024.

Issue

Section

Articles